ett, två, tre ..

sitter här hemma med en påse naturgodig och gör spanska. ska lära mig siffrorna, 1-10 tills imorgon , och det är inte alls svårt. Jag får in mina förra kunskaper i franskan (okej inte mycket men lite) och det gör allt mycket lättare. Det är faktiskt väldigt lika språk, fast ändå sååå olika.

uno                                                un
dos                                                deux
tres                                                trois
cuatro                                            quatro
cinco                                              cinq
seis                                                six
siete                                               sept
ocho                                               huit
nueve                                             neuf
diez                                                dix

stavas inte lika , men de låter rätt så lika till 6, sen låter de olika.

senare ska jag också börja plocka upp lite på mitt rum. det ser ut som ej kom och hjälp mig. och det trivs jag inte i! det ska va städat , så som julia skrev nedan. Vi har även införskaffat oss en damsugare, som går av sig själv!
hur underbart som hellst. inget mer dammsugande för min del. bara sätta på , låta den gå i kanske en halvtimma , sen är det dammsugat. Helt perfekt för min del då jag tycker att dammsuga är det värsta/tråkigaste som finns..

Nej , nu ska ja banka in de sista på de spanska orden så ja vet att dom sitter tills imorron. Spanska är faktiskt kul! :D



bilder från resan till visingsö ! :)

EDIT; Hade lyckats skriva fel på spanskan ändå. Nu står det rätt ! :)


Kommentarer
Postat av: Zusanna

nä. har du gett upp franska??!

nu blir jag besviken

^^

2009-09-06 @ 20:30:56
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: josefin

åtta heter ocho på spanska och inte onche ;)

2009-09-06 @ 20:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0